Bijna alle klanten van KVS Administraties gebruiken Moneybird voor hun boekhouding. Wij hebben al jarenlang ervaring met dit boekhoudprogramma en ik leg je in dit artikel graag uit waarom wij met Moneybird werken.
Moneybird is een van de meest gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma’s die ik tot nu toe heb gebruikt. Niet alleen voor ons als boekhouder, maar vooral ook voor de zzp’er.
Mijn klanten zijn ondernemers die zelf grip willen houden op hun administratie, op hun cijfers. Ze boeken zelf hun administratie in, ik controleer het en adviseer waar nodig. Door de categorieën van Moneybird (en die ik of de klant zelf heeft toegevoegd) kan ik namelijk zien waar het geld naartoe gaat en kan ik makkelijk vergelijken met vorige periodes.
Hieronder ga ik in op een aantal verschillende onderdelen van Moneybird en hoe ik en mijn klanten die gebruiken.
Via de administratie-instellingen kun je zelf je sjabloon voor verkoopfacturen personaliseren. Wat ik fijn vind, is dat als je de verkoopfactuur aan het maken bent je gelijk ziet hoe die eruit komt te zien. Ook kun je aangeven wanneer de factuur verzonden moet worden. Het is ook fijn dat je periodieke facturen kunt aanmaken, zelf heb ik maandabonnementen voor mijn klanten met elke maand dezelfde bedragen. Ik maak nu 1 keer de factuur aan en selecteer dat deze bijvoorbeeld nog 12 keer moet worden aangemaakt.
Moneybird heeft voor mijn gevoel veel geïnvesteerd in het zo automatisch mogelijk maken van de administratie. Dat zie je goed terugkomen in Inkomend. Zo kun je naar een speciaal e-mailadres (kijk bij het apenstaartje bij Inkomend) de inkoopfacturen die via de mail binnenkomen doorsturen. Deze facturen worden al zo goed mogelijk ingeboekt door Moneybird waardoor je het alleen nog maar hoeft te controleren. Zo hoef je dus niet alle facturen ergens te bewaren en dan allemaal in 1 keer in te boeken. Nee, terwijl je je e-mail bekijkt verstuur je ze gewoon naar Moneybird. Fluitje van een cent!
Het feit dat er voor veel banken al een boekhoudkoppeling is, helpt met het up-to-date houden van je administratie. En als je bank (nog) geen boekhoudkoppeling ondersteunt kun je het via Ponto regelen. Wat ik ook fijn vind, is dat Moneybird al veel zelf boekt. Dit scheelt je kostbare tijd waardoor je meer kan ondernemen.
Doordat Moneybird gegevens kan ophalen als je alleen nog maar de bedrijfsnaam van de klant of leverancier hebt ingetypt, hoef je bijna niets handmatig in te vullen bij het aanmaken van nieuwe contacten. Alleen bij particuliere klanten moet je dus nog zelf alle gegevens invullen. Als je contacten toevoegt kun je heel makkelijk bij facturen en inkomende stukken een contact selecteren. Ook kiest Moneybird bij het versturen van e-mails met facturen als je de juiste ‘tags’ gebruikt de voornaam of volledige naam voor de aanhef van de mail uit je contacten. Zeker handig om dit goed in te vullen dus.
En dan voor de boekhouder en de ondernemer het belangrijkste deel: de rapportages. Wat tof is, is dat je hier in 1 oogopslag kunt zien hoeveel winst er is in een bepaalde periode, wat je aan btw zal moeten betalen, zodat je dat opzij kunt zetten op je spaarrekening, en hoeveel euro je nog moet krijgen van klanten of moet betalen aan leveranciers. Ook kun je hier makkelijk doorklikken als je meer gedetailleerde informatie wilt zien.
Onder rapporten kun je ook je btw-aangifte doen. Dat adviseer ik al mijn klanten. Hierdoor hoef je niet meer in te loggen bij de belastingdienst en kan ik als boekhouder zien wie al wel of niet de aangifte heeft verstuurd.
Als ondernemers een nieuw boekhoudprogramma zoeken, en zeker als ze een dienstverlenende ondernemer zijn, raad ik Moneybird aan. Je kunt veel automatiseren (zoals periodieke facturen aanmaken, boekhoudregels opslaan zodat het de volgende keer automatisch geboekt wordt) en je hebt het zo in de vingers. Ook is het te betalen, heel belangrijk!
Ben je benieuwd naar Moneybird? Met deze link krijg je 4 maanden gratis toegang tot Moneybird, zodat je goed kunt kijken of het bij jou past.