Ben je net gestart met je onderneming of ga je dit jaar starten? Van harte gefeliciteerd en welkom in de ondernemerswereld!
Wil je je onderneming goed starten? Lees dan dit artikel.
Bij het bedenken van een naam komt iets meer kijken dan je zou denken.
De regels van de KvK zijn:
De 3 meest voorkomende rechtsvormen zijn:
Het woord “ondernemingsplan” jaagt de schrik aan bij veel ondernemers to-be. Maar eigenlijk is het niet zo moeilijk (behalve het financiële gedeelte misschien). Een ondernemingsplan kan je zo uitgebreid of beknopt maken als je zelf wilt. De volgende onderdelen vind ik de belangrijkste in een ondernemingsplan:
Als boekhouder ben ik geen voorstander van vreemd vermogen (externe financiering). Dit kost je extra geld aan rente en je bedrijf is er minder gezond door.
Denk daarom goed na over je investeringsbegroting. Heb je daar echt alles van nodig voordat je begint? Of kunnen er ook spullen later worden gekocht?
Als tuinman zou je bijvoorbeeld een aanhanger willen of een supermoderne grasmaaier.
Ga je hiervoor geld lenen? Of verwacht je binnen een half jaar dit zelf te kunnen betalen? Je kan namelijk ook eerst met je privé-grasmaaier maaien en een boedelbak huren als je voor een klus meer mee moet nemen dan dat er in je auto past.
Er zijn veel plekken waar je financiering vandaan kan halen, bij een bank, bij familie, bij investeringsbedrijven.
Bedenk hoe lang je de financiering nodig hebt en vergelijk de rentepercentages en aflosboetes.
Een financieel adviseur kan je hier goed mee helpen.
De administratie, nog zo’n beangstigend fenomeen.
Dat hoeft niet zo te zijn als je alles goed hebt voorbereid.
Allereerst is het van belang om een zakelijke bankrekening te nemen. Een privérekening kan ook, maar staat iets minder professioneel. Ook kan je dan geen bankkoppeling maken met je boekhoudprogramma zodat je debiteurenadministratie (bijna) automatisch verloopt.
Denk goed na over of je de administratie zelf gaat doen of dat je het uitbesteedt.
Veel startende ondernemers willen geen geld uitgeven aan zaken die ze zelf kunnen doen. Daar ben ik zelf ook schuldig aan. Nu, na 2 jaar me te hebben geërgerd aan mijn zelfgemaakte site ga ik dit jaar het grafische deel uitbesteden.
Als je de administratie zelf gaat doen, koop dan een basis administratieboek zoals Administratie voor dummies. Je kunt veel googelen, maar dit zou ik niet doen (tenzij je alleen de betrouwbare sites zoals belastingdienst.nl gebruikt), veel is achterhaalt of gewoonweg fout. Als je bijvoorbeeld op ‘eten en drinken aftrekbaar’ zoekt, alles van voor 2016 gaat uit van een aftrekpercentage van 73,5%, terwijl dat intussen al 80% is.
Een administratie bestaat uit de volgende dagboeken:
Daarnaast moet je natuurlijk je btw-aangiftes doen.
Deze juridische documenten zijn de basis van je bedrijf. Net als met je administratie kan je ze zelf maken, maar als je ze door een jurist laat maken dan weet je zeker dat het goede stukken zijn zonder gaten erin.
De volgende verzekeringen zijn in ieder geval handig voor je bedrijf, er zijn er meer, al je opties kan je bespreken met een verzekeringsadviseur:
Voor je pensioen kan je ook van alles regelen.
Heel veel van bovenstaande zaken kan je pas regelen als je een Kvk-nummer hebt. Toch is het verstandig om dit wel voor de KvK-inschrijving te hebben uitgezocht zodat je na de inschrijving zo snel mogelijk alles kan regelen.
Heel veel succes gewenst met je onderneming!
Heb je hulp nodig met je ondernemersplan? Of wil je het alleen even laten controleren? In januari 2019 krijg je 20% korting bij KVS Administraties voor werkzaamheden die te maken hebben met je ondernemingsplan!